در جلسه چهارم از دوره آموزش Google Tag Manager در ابتدا کار با تگ های Custom HTML رو یاد میگیریم. سپس در بخش دوم ویدئو به سراغ تریگر Scroll Depth رفته و کار با اون رو یاد می‌گیریم.

کار با Custom HTML Tags

اگه بخواهیم از کاربرد Custom HTML Tag در گوگل تگ منیجر بگیم، نمونه‌های زیر فقط بخشی از کاربرد این تگ‌هاست:

  • جایگذاری تگ‌های ریتارگتینگ در صفحات سایت (مثل تگ ریتارگتینگ گوگل ادز، یکتانت، مدیا اد، سنجاق و …)
  • نصب بعضی از نرم افزارهای چت آنلاین با مخاطبان سایت (مثل Crisp، رایچت و …)
  • رهگیری رفتار مخاطبان در صفحات خاص از وب سایت (مثل Hotjar)

توجه: بعضی از مثال‌های بالا مانند تگ Google Ads Remarketing و Hotjar به دلیل کاربرد گسترده، علاوه بر امکانِ تعریف به عنوان تگ Custom Html، بصورت Default در Tags Template گوگل تگ منیجر نیز موجود هستند. در واقع به دو صورت قابل تعریف کردن در تگ منیجر هستند.

در این مثال نحوه نصب رایچت را با استفاده از گوگل تگ منیجر آموزش می‌بینیم. سایر تگ های Custom Html فرآیند مشابهی با این مثال دارند و بعد از خوندن مقاله به سادگی می‌تونید هر تگ کاستوم اچ تی ام ال رو در صفحات سایت خودتون جایگذاری کنید.

به سایت رایچت می‌ریم و به عنوان کاربر جدید ثبت نام میکنیم. اگه قبلا عضو این سایت شدین هم کافیه که به اکانت کاربری خودتون وارد بشین.

روی گزینه نصب و تنظیمات کلیک میکنیم. از منوی سمت راست گزینه نصب و فعالسازی رو انتخاب میکنیم. کد مربوط به روش اول (نصب دستی) را کپی میکنیم. در واقع برای نصب این برنامه باید این کد را در قسمت Head صفحات سایت خودمون جایگذاری کنیم.

وارد WorkSpace اکانت گوگل تگ منیجر سایت خودمون میشیم. وارد بخش Tags شده و برای ساخت تگ جدید روی ‌New کلیک می‌کنیم. یک اسم دلخواه برای این تگ انتخاب میکنیم و روی Tag Configuration کلیک میکنیم.

از لیست باز شده تگ های آماده و در بخش Custom، تگ Custom HTML رو انتخاب می‌کنیم.

در قسمت HTML تکه کدی که از سایت رایچت کپی کردیم را Paste می‌کنیم و در پایین این بخش روی Triggering کلیک میکنیم.

در لیست باز شده از تریگرها، با فرض اینکه میخواهیم رایچت در تمامی صفحات سایت ما فعال باشد گزینه All Pages را انتخاب میکنیم. در آخر روی گزینه Save کلیک میکنیم.

نکته: اگه میخواهید تگ Custom HTML مربوطه فقط در صفحات خاصی از وب سایت شما شلیک شود، باید قبل از ایجاد تگ، تریگر مربوط به آن را بسازید. این تریگر را باید به نحوی تنظیم کرد که فقط در آن صفحات خاص تریگر فعال و تگ شلیک شود.

برای تست صحت جایگذاری این تگ مانند سایر جلسات از قسمت Preview استفاده میکنیم. در صورتی که مراحل به درستی انجام شده باشد، رایچت در قسمت Preview فعال خواهد شد.

در پایان روی گزینه Submit کلیک کرده و تغییرات را روی سایت اعمال میکنیم.

بیشتر بخوانید: نحوه نصب Google Analytics با استفاده از تگ منیجر

کار با Scroll Depth Trigger

در بخش دوم از این مقاله میخواهیم تگی ایجاد کنیم که میزان اسکرول کاربران را در هر صفحه از سایت متوجه بشیم. از این گزینه میتوان به عنوان فاکتوری برای میزان تعامل کاربران با صفحات سایت (به خصوص اگر سایت ما محتوایی است) استفاده کنیم.