در جلسه قبل نصب Google Tag Manager رو بصورت کامل بررسی کردیم. توی این جلسه میخوایم نصب گوگل آنالیتیکس هر دو نسخه GA4 و GA Universal رو با استفاده از گوگل تگ منیجر با هم مرور کنیم. اگه آنالیتیکس نسخه قدیمی رو دارین و میخواین علاوه بر اون نسخه جدید 4 رو نصب کنید، این مقاله و ویدئو کاملا مناسب شما خواهد بود.

در این نوشته به موارد زیر بصورت کامل و قدم به قدم خواهیم پرداخت:

  1. نصب Google Analytics 4 با استفاده از Google Tag Manager
  2. نصب Google Analytics Universal با Google Tag Manager

قبل از اینکه بریم و گوگل آنالیتیکس نسخه 4 رو با استفاده از تگ منیجر نصب کنیم، ذکر این نکته اهمیت بالایی داره که: بهترین و اصولی‌ترین روش نصب آنالیتیکس روشی است که با استفاده از گوگل تگ منیجر اون رو انجام می‌دیم.

این مقاله، سومین جلسه از دوره گوگل تگ منیجر سرچ بتل هست. پیشنهاد میکنیم اگر جلسه اول و دوم رو مطالعه نکردید، از طریق لینک دوره، آموزش گوگل تگ منیجر رو شروع کنید و یا به مطلب Google Tag Manager چیست مراجعه کنید.

 

 

1. نصب آنالیتیکس جدید نسخه 4 (GA4) با گوگل تگ منیجر

برای نصب آنالیتیکس 4 با استفاده از تگ منیجر اولین مرحله این هستش که اکانت آنالیتیکس بسازیم.

قدم اول: ایجاد اکانت Google Analytics

به آدرس analytics.google.com می‌ریم. اگر تا حالا Analytics نداشتین با صفحه زیر مواجه می‌شین:

صفحه نخست برای ایجاد اکانت گوگل انالیتیکس

روی دکمه start measuring کلیک می‌کنیم.

در صفحه زیر و در قسمت account name برای اکانت خودتون یه اسم انتخاب کنید.

انتخاب نام اکانت آنالیتیکس

مثلا من برای سایت خودم اسم searchbattle رو انتخاب می‌کنم. روی گزینه next کلیک می‌کنیم.

در قسمت property name هم برای سایت خودتون یک نام انتخاب کنید. من برای سایت خودم نام searchbattle ga4 رو انتخاب میکنم.

انتخاب نام کشور، زمان . .احد پول برای ایجاد اکانت google analytics

در بخش reporting time zone هم کشور ترکیه رو اتخاب می‌کنیم. در مقاله نصب google tag manager دلیل این انتخاب، مفصل توضیح داده شد. مقدار currency رو هم روی لیر تنظیم می‌کنیم. روی گزینه next کلیک می‌کنیم.

در اینجا گوگل آنالیتیکس از ما سوالاتی راجع به نوع کسب و کار ما (industry type)، تعداد کارکنان (business size) و هدف ما از نصب آنالیتیکس (intend) می‌پرسه که می‌تونید سوال‌ها رو جواب بدید و یا بدون جواب دادن به سوال‌ها روی دکمه create کلیک کرده و به مرحله بعد برید.

پذیرفتن شرایط مربوط به استفاده از دیتا توسط گوگل آنالیتیکس 4

در این مرحله تیکِ گزینه I also accept the Data Processing Terms as required by GDPR رو می‌زنیم و روی دکمه I Accept کلیک می‌کنیم. بعد از اون گزینه save رو می‌زنیم.

اکانت analytics در اینجا ساخته شد.

قدم دوم: تنظیم دیتا استریم (Data Stream Setup)

از بین گزینه‌های Web و Android app و IOS app گزینه Web را انتخاب میکنیم.

از بین گزینه های موجود web را انتخاب میکنیم

در بخش Set up data stream و در قسمت Website URL آدرس سایت خودمون رو بدون //:https وارد میکنیم. در قسمت Stream name نام وبسایت رو وارد کرده (برای مثال searchbattle) و دکمه Ceate stream را کلیک می‌کنیم.

انتخاب نام استریم و جایگذاری ادرس سایت

در بخش Web stream details به دنبال MEASUREMENT ID می‌گردیم. مقدار MEASUREMENT ID رو کپی کرده و در تب جدید وارد اکانت تگ منیجر سایت‌مون می‌شیم.

در آنالیتیکس 4 از measurement id برای دنبال کردن داده های سایت استفاده میشود

قدم سوم: ساخت تگ مربوط به آنالیتیکس GA4 و تنظیم تریگر آن

در بخش Workspace از Google Tag Manager وارد بخش Tags می‌شیم.

انتخاب قسمت تگ ها برای ساخت تگ مربوط به GA4

روی گزینه New کلیک کرده و با کلیک روی بخش Tag Configuration از بین گزینه‌های موجود در قسمت Choose tag type گزینه‌ی  Google Analytics GA4 Configuration را انتخاب می‌کنیم.

مراحل ساخت تگ ga4 configuration

در قسمت Measuement ID هم آیدی کپی شده در پاراگراف قبلی را Paste میکنیم.

جایگذاری دیتای مربوط به measurement id و ساخت تگ مربوط به آنالیتیکس نسخه 4

نام تگ را GA4 Configuration انتخاب و در قسمت پایین روی قسمت Triggering کلیک می‌کنیم.

ست کردن تریگر برای تگ ga4 configuration

برای اینکه داده‌های آنالیتیکس سایت ما با نهایت دقت اندازه‌گیری شوند، نیاز است تا Script آنالیتیکس در تمامی صفحات سایت موجود باشد. بنابراین در قسمت Choose a trigger گزینه All Pages رو انتخاب و روی گزینه Save کلیک می‌کنیم.

تگ و تریگر نهایی انالیتیکس 4

قدم چهارم: اطمینان از صحت نصب گوگل آنالیتیکس

در این مرحله برای سنجش صحت نصب GA4، روی گزینه Preview می‌زنیم و در قسمت Your website URL آدرس سایت خودمون رو وارد می‌کنیم. Connect را زده و منتظر اتصال به سایت می‌شیم. در صورت شلیک شدن تگ GA4 Configuration یکی از مراحل صحت نصب آنالیتیکس با تگ منیجر رو پاس کرده‌ایم.

در پایان روی گزینه Publish کلیک میکنیم تا تمامی تغییرات در سایت اعمال بشه. نامی برای Version Name انتخاب و روی دکمه‌ی Publish کلیک می‌کنیم.

برای اینکه مرحله دوم صحت نصب آنالیتیکس رو چک کنیم، وارد اکانت آنالیتیکس سایت خودمون می‌شیم و روی گزینه Realtime کلیک میکنیم. در تب Incognito وارد سایت خودمون می‌شیم و منتظر می‌مونیم 1 یوزر جدید در قسمت Realtime overview اضافه بشه. در صورتی که GA4 به درستی نصب شده باشه باید بعد از چند ثانیه یوزر جدیدی توسط آنالیتیکس شناسایی بشه.

2. نصب آنالیتیکس قدیمی (Analytics Universal) با تگ منیجر

به قسمت Admin در داشبورد Analytics می‌ریم. در ستون property روی دکمه آبی رنگ Create Property کلیک می‌کنیم. در صفحه جدیدی که باز می‌شه و Property Setup نام داره، در ابتدا یه اسم برای Property name انتخاب می‌کنیم، برای مثال من برای سایت سرچ بتل نامِ searchbattle ga universal رو انتخاب میکنم.

بخش Reporting time zone رو روی کشور Turkey و Currency رو روی Turkish Lira (و یا اگر قصد ران کردن گوگل ادز روی سایت خودتون ندارید دلار رو انتخاب کنید) قرار می‌دیم.

نکته بااهمیت در این مرحله این است که حتما می‌بایست روی نوشته آبی رنگ Show advanced options کلیک کرده و گزینه‌ی Create a Universal Analytics property رو فعال کنید.

گزینه advanced option را باید حتما انتخاب کنید

در قسمت Website URL آدرس سایت خودمون رو بدون //:https وارد میکنیم. در زیر این بخش به دلیل اینکه دقایقی پیش نسخه آنالیتیکس 4 رو نصب کردیم فقط گزینه Create a Universal Analytics property only رو فعال میکنیم که خود به خود گزینه Create both a Google Analytics 4 and a Universal Analytics property غیرفعال میشه.

در اینجا فقط تیک مربوط به گزینه نسخه یونیورسال یا همان نسخه قدیمی گوگل آنالیتیکس رو فعال میکنیم

سپس Next رو می‌زنیم. گزینه‌های مربوط به تعداد کارکنان کسب و کارتون و هدفتون از استفاده کردن از آنالیتیکس رو در صورتی که مایل بودین جواب بدین و یا بدون جواب دادن روی دکمه Create کلیک می کنیم.

در اینجا Property مربوط به Universal Analytics ما ساخته شد. اگه دقت کرده باشین در این Property به جای Measurement ID ما مقدار Tracking ID رو داریم. در واقع برای آنالیتیکس جدید نسخه چهار Measurement ID و برای انالیتیکس قدیمی یونیورسال Tracking ID داریم. مقدار ترکینگ آیدی رو کپی کرده و دوباره وارد گوگل تگ منیجر می‌شیم.

مقدار tracking id را کپی میکنیم

در بخش Workspace از تگ منیجر وارد بخش Tags می‌شیم و روی گزینه New کلیک می‌کنیم. با کلیک روی بخش Tag Configuration از بین گزینه‌های موجود در قسمت Choose tag type گزینه‌ی Google Analytics: Universal Analytics را انتخاب می‌کنیم.

انتخاب تگ مربوط به آنالیتیکس یونیورسال

قسمت Track Type رو روی Page View قرار می‌دیم و در Google Analytics Settings رو روی New Variable میگذاریم.

تنظیمات تگ مربوط به گوگل آنالیتیکس در تگ منیجر

صفحه جدیدی باز میشه. در این صفحه برای بخش Tracking ID، آیدی کپی شده در  2 پاراگراف قبل را Paste می‌کنیم.

مقدار ترکینگ آیدی را در این قسمت کپی میکنیم

در آخر نام متغیر رو یک نام دلخواه مثل GA Universal Configuration رو انتخاب کرده و Save رو میزنیم.

نام تگ را GA Universal Configuration انتخاب و در قسمت پایین روی قسمت Triggering کلیک می‌کنیم.

برای اینکه داده‌های آنالیتیکس سایت ما با نهایت دقت اندازه‌گیری شوند، نیاز است تا Script آنالیتیکس در تمامی صفحات سایت موجود باشد. بنابراین در قسمت Choose a trigger گزینه All Pages رو انتخاب و روی گزینه Save کلیک می‌کنیم.

در این مرحله برای سنجش صحت نصب گوگل آنالیتیکس، روی گزینه Preview می‌زنیم و در قسمت Your website URL آدرس سایت خودمون رو وارد می‌کنیم. Connect را زده و منتظر اتصال به سایت می‌شیم. در صورت شلیک شدن تگ GA Universal Configuration یکی از مراحل صحت نصب آنالیتیکس با تگ منیجر رو پاس کرده‌ایم.

در پایان روی گزینه Publish کلیک میکنیم تا تمامی تغییرات در سایت اعمال بشه. نامی برای Version Name انتخاب و روی دکمه‌ی Publish کلیک می‌کنیم.

برای اینکه مرحله دوم صحت نصب آنالیتیکس رو چک کنیم، وارد اکانت آنالیتیکس سایت خودمون و Property مربوط به نسخه Universal می‌شیم و روی گزینه Realtime کلیک میکنیم. در تب Incognito وارد سایت خودمون می‌شیم و منتظر می‌مونیم 1 یوزر جدید در قسمت Realtime اضافه بشه. در صورتی که GA Universal به درستی نصب شده باشه باید بعد از چند ثانیه یوزر جدیدی توسط آنالیتیکس شناسایی بشه.

در این نوشته نحوه نصب گوگل آنالیتیکس را با استفاده از Tag Manager بصورت قدم به قدم یاد گرفتیم. در جلسه بعدی کار با تگ‌های Custom HTML و سنجش میزان Scroll کاربران با تگ منیجر را خواهیم آموخت.