اگه سئوکار هستید و هنوز نگاه جدی به لینک سازی داخلی نداشتین و از اون برای بهبود رتبه و ترافیک سایت‌هاتون استفاده نکردین؛ این نوشته برای شماست. تاکید میکنم که لینک سازی داخلی بدون شک از مهم‌ترین فاکتورها برای بهبود سئو سایت شما به حساب میاد.

در ادامه سعی میکنم بهترین ترفندهای لینک سازی داخلی را که تاثیر چشم گیری توی بهبود سئوی سایت شما دارن معرفی کنم و بصورت عملی توضیح بدم. منبع این نوشته تجربه شخصی من و مقالات معتبر در این زمینه هست.

1. لینک‌های موجود در محتوای اصلی تاثیر بسیار بیشتری از لینک‌های موجود در سایدبار، فوتر و لینک‌های BoilerPlate دارن

منظور لینک‌هایی است که بصورت عمده توسط CMS و بصورت اتوماتیک ساخته میشن. دلیل این مورد هم خیلی واضحه: ماشین ها و ابزار هنوز شعور کافی برای تشخیص محتوای مرتبط ندارن. درسته که اون مدل لینک هم به سئو کمک میکنه ولی یادتون باشه وقتی لینک سازی داخلی توسط خود شما انجام میشه و در دلِ محتوا به محتوای مرتبط دیگه‌ای ارجاع میدین این برای یوزر و گوگل بسیار پرارزشه. دلیل پراهمیت دیگه اینه که معمولا لینکهایی که بصورت اتوماتیک وجود دارند، همگی انکرتکست مشابه دارن ولی وقتی شما شخصا وارد میشین و لینک‌های داخلی را سر و سامون میدین، عمدتا از چند مدل متفاوت انکرتکست استفاده میکنید که این خودش باعث اثربخشی بهتر لینکهای داخلی سایت‌تون میشه.

مقایسه قدرت و ارزش لینک های موجود در محتوای اصلی در مقایسه با لینکهای فوتر و سایدبار

2. لینک‌های موجود در پاراگراف‌‌های ابتدایی محتوای اصلی، ارزش بیشتری در لینک سازی داخلی دارند

مورد دوم بسیار ساده و مشخصه: هرچه لینک ها در پاراگراف‌های بالاتری باشند، ارزش بیشتری را به صفحه هدف منتقل می‌کنن.

برای مثال فرض کنید یک مقاله 1500 کلمه‌ای داریم که شامل 10 پاراگراف میشه. در این مقاله 2 لینک به مقالات مرتبط دیگه از سایت‌مون دادیم که شرایط تقریبا برابری از لحاظ ارتباط معنایی و سایر فاکتورهای پراهمیت لینک‌سازی دارند. در صورتی که سایر شرایط تقریبا برابر باشد، لینکی ارزش بیشتری دارد که در پاراگراف‌های ابتدایی مقاله و بالاتر از لینک دوم باشه.

هرچه لینک داخلی در قسمت بالاتری از محتوا قرار داشته باشد ارزش بیشتری منتقل میکند

3. انکر تکست را مرتبط با مقاله هدف بنویسید

انکرتکست‌هایی که ارتباط معنایی بالاتری با نوشته هدف (نوشته‌ای که به اون لینک میدیم) دارن، ارزش بالاتری را انتقال میدن.

برای مثال فرض کنید که بخواهیم از این مقاله به مقاله لینک سازی خارجی لینک بدیم. شما انتخاب کنید که کدوم یکی از 3 تا Anchor Text زیر ارتباط بیشتری با مقاله هدف‌مون داره:

  1. “اینجا کلیک کنید”
  2. “لینک سازی خارجی”
  3. “searchbattle.ir/offpage-link-building”

همونطور که احتمالا درست حدس زدین، شماره 2 بهترین گزینه برای انتخاب انکرتکست هست.

حالا فرض کنید 3 تا مقاله دیگه مرتبط با لینک‌های داخلی و خارجی در سایت داریم که قصد داریم به همین نوشته (لینک سازی داخلی) لینک بدیم. در نکته اول به شما گفتم که تا حد امکان سعی کنید از انکرتکست‌های تکراری پرهیز کنید. پس اگر یکی از انکرتکست‌ها رو “لینک سازی داخلی” انتخاب کردین، مورد بعدی را اندکی متفاوت‌تر انتخاب کنید. مثلا “چطور لینک سازی داخلی انجام دهیم؟” یا “اهمیت لینک های داخلی در سئو”. اگه تا حالا این کار رو انجام نمیدادین و از انکرتکست‌های تکراری استفاده میکردین، این مورد را حتما اصلاح کنید؛ شک نکنید که تاثیر بی‌نظیری داره.

4. لینک‌های ایجاد شده بین محتواهایی که ارتباط موضوعی و معنایی بالاتری دارند، ارزش بیشتری را منتقل میکنند

فرض کنید از مقاله‌ای که در حال حاضر در حال مطالعه هستید، 2 لینک با شرایط تقریبا برابر به 2 تا از محتواهای دیگر سایت داده‌ایم. لینک اول به مقاله “ترفندهای لینک‌سازی داخلی” و لینک دوم به “سئوی تصاویر” داده شده است. به نظر شما کدوم یکی از این‌ها تاثیر بیشتری برای مقاله هدف خواهد داشت؟ مطمئنا لینک اول با مقاله فعلی ارتباط معنایی عمیق‌تری دارد و به همین دلیل تاثیر بیشتری در بهبود رتبه مقاله هدف خواهد داشت.

یک ترفند عالی برای یافتن مرتبط‌ترین محتواها با مقاله‌ای از سایت شما این است که از خود گوگل کمک بگیریم. برای مثال من میخوام مرتبط ترین مقاله سایتم که با همین مقاله فعلی ارتباط معنایی داره را پیدا کنم. داخل سرچ باکس این کوئری رو مینویسم: site:searchbattle.ir لینک سازی داخلی

معنی این کوئری این هست که از گوگل میخوام فقط در سایت خودم سرچ انجام بده و مرتبط ترین صفحه‌های سایت من رو بهم نشون بده. لینک‌های اول تا سوم به ترتیب اولویت میتونن بهترین گزینه‌ها برای لینک سازی داخلی باشن. اما دقت کنید که همیشه هوش انسانی ترجیح داره به هوش ماشین! پس اگه نتیجه بی‌ربطی رو دیدین لازم نیست لینک سازی داخلی انجام بدین.

5. لینک گرفتن از مقالات تازه ارزش بیشتری در لینک سازی داخلی داره

محتوای Fresh و تازه برای گوگل اهمیت زیادی داره. منظور از مقالات تازه فقط مقالاتی نیست که به تازگی منتشر شدن؛ مقاله‌های خوب سایت که آپدیت محتوایی منظمی دارن و هفتگی یا ماهانه آپدیت میشن (بازه زمانی برای آپدیت هر مقاله بستگی به ماهیت محتوای اون مقاله داره و ممکنه برای یک محتوای خاص سالانه 1 بار آپدیت هم کافی باشه و اون محتوا رو تازه نگه داره) هم جزو محتواهای تازه به حساب میان. لینک گرفتن از این صفحه‌ها ارزش بسیار بیشتری از محتواهای قدیمی داره.

به عنوان مثال وقتی برای مقاله X از 3 تا مقاله که Freshness بالایی دارن لینک میگیریم تاثیر بسیار بیشتری داره نسبت به اینکه برای همون مقاله از 3 تا مقاله قدیمی که مثلا 2 سال از زمان انتشارشون گذشته و آپدیت هم نشدن، لینک بگیریم.