اهمیت تصاویر نه تنها برای افزایش خوانایی مطالب به چشم می‌آید بلکه در این نوشته خواهیم دید چطور بهینه کردن تصاویر از لحاظ سئویی و ارتباط مفهوم با مقاله، در رتبه گرفتن نوشته به کمک ما خواهد آمد. در ادامه با سرچ بتل همراه باشید.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر پست، تصاویر هستند. عکس‌ها بخشی از محتوای ما هستند و برای اینکه پستی بنویسیم که به صفحه اول گوگل برسه و بهترین رتبه ممکن رو به دست بیاره، لازمه به همون اندازه که به محتوای متنی اهمیت می‌دیم، محتوای تصویری خودمون هم با بالاترین کیفیت و ارتباط با مطالب پست، انتخاب و بهینه سازی کنیم.

چگونه تصاویر سایت و بلاگ خودمون رو سئو کنیم؟

مستقیم می‌ریم سراغ اصل مطلب و قدم به قدم، تمامی نکاتی که باید در سئوی تصاویر رعایت کنیم را توضیح می‌دیم.

ارتباط (Relevency) تصویر با محتوای متنی

اولین نکته در استفاده از تصاویر در یک مقاله و یا در یک صفحه محصول و یا صفحات کتگوری یک سایت، مرتبط بودن عکس ها و تصاویر با محتوای مقاله و یا به عبارتی مفهوم Relevency است. برای گوگل کار سختی نیست که محتوای تصویر ما رو درک بکنه، هرچند ادعای اینکه در این لحظه گوگل از الگوریتم های درک تصاویر خودش برای رتبه بندی نوشته ها، مقالات و صفحات گوناگون دیگر استفاده می‌کنه کمی دور از ذهنه، ولی با یک مثال ساده به شما نشون می‌دم که اینکه گوگل تصاویر را درک می‌کنه کاملا واقعیه!

می‌ریم توی سایت گوگل. در صفحه اصلی گوگل در بالا و سمت راست روی images کلیک می‌کنیم. بعد از اون روی عکس دوربینی که داخل باکس سرچ هست و در واقع Search by google هست کلیک می‌کنیم. دو تا روش پیش روی ما هست که Upload an image را انتخاب می‌کنیم. من عکس خودم را توی این قسمت آپلود می‌کنم و نتایجی که گوگل به من نشون می‌ده بی‌نظیره.

قسمت images موتور جستجوی گوگل

به دو قسمتی که در عکس زیر مشخص کردم توجه کنید:

عکس های شبیه به عکس آپلود شده در گوگل

گوگل نزدیکترین مفهوم به این تصویر رو Gentelman تشخیص داده 🙂 و تصاویر مشابهی که با عکس من پیدا کرده می‌شه گفت فوق العاده اس. به بک گراند عکس ها و ژست دست ها در عکس های پیدا شده و مشابهت اون با عکس من دقت کنید. بی نظیر نیست؟

پس حالا که متوجه درک گوگل از تصاویر شدیم این نکته رو هم باید دقت کنیم: عکس هایی که در هر مقاله و صفحه قرار می‌دهیم در ابتدا باید مرتبط با موضوع اون صفحه و در مرتبه بعد مرتبط با محتوای اون بخش از صفحه که شامل تیترها یا Heading های اون بخش و پاراگراف های اطراف عکس ( یکی دو پاراگراف قبل از تصویر و یکی دو پاراگراف بعد از تصویر) میشه باشه.

توجه به لایسنس و حقوق کپی رایت

دومین موردی که باید به اون توجه بکنیم بحث لایسنس عکس هاست. این مورد توی خیلی از کشورها همین الان داره پیگیری می‌شه! چه برسه به گوگل! پس ما نباید عکس هایی که شامل لایسنس خاص و یا حق کپی رایت می‌شن را بدون اجازه (در اینجا ذکر منبع) منتشر کنیم. شاید بگید تا الان این کار رو انجام می‌دادیم و نه تنها اتفاقی نیفتاده حتی سایتتون هم کلی پیشرفت داشته. ولی این نکته رو در نظر بگیرید که شما از فردا با خبر نیستید! در آینده الگوریتم ها آپدیت می‌شن و توانایی گوگل هم در مورد تشخیص این نوع دزدی محتوا بالاتر می‌ره. کما اینکه در همین لحظه توانایی گوگل در درک محتوای متنی کپی یا Duplicate بر کسی پوشیده نیست پس شک نداشته باشید توی این موضوع هم روز به روز پیشرفت خواهد کرد تا زمانی که به راحتی برای اون قابل تشخیص باشه.

انتخاب عنوان عکس

سومین مورد نام عکس هستش که بهتره یه نمای کلی از عکس باشه مثلا برای عکس زیر عنوان kids-playing یا بازی-بچه-ها کاملا بیان می‌کنه که داخل عکس انتظار چه چیزی رو داریم.

نکته ای که اینجا باید رعایت کرد وجود hash line بین کلمه‌ها در عنوان عکس هستش. پس از سایر علامت‌ها مثل underline استفاده نکنید.

برای این عکس نام "بچهها در حال بازی هستند" میتواند مناسب باشد

نکات مربوط به نوشتن تگ آلت برای تصاویر

چهارمین نکته برای سئوی تصاویر، استفاده درست از تگ alt هست. برای هرچه بهتر استفاده بردن از این ویژگی باید چندتا نکته رو بهشون توجه کنیم: اول اینکه در تگ alt عکس ها نباید مستقیم کلمه کلیدی رو قرار بدیم و باید ترکیب یا جمله‌ای معنادار و descriptive در مورد عکس بنویسیم به نحوی که از لحاظ مفهومی با کیوورد ما در ارتباط باشه و یا به نوعی کیوورد ما در اون قرار گرفته باشه البته نه صورت Exact.

دومین نکته هم وجود ارتباط معنایی بین alt تصویری که مینویسیم و پاراگراف‌های قبل و بعد از عکس هستش که میتونه ما را به بهترین نتیجه ممکن برسونه برای مثال وقتی یک مقاله در مورد باغ وحش x می‌نویسیم و در یک بخش از متن در حال صحبت در مورد حیوانات هستیم که یکی از اون‌ها پاندا هست،

بین ۳ یا ۴ پاراگرافی که در مورد پاندا صحبت شده عکسی از پاندا میاریم و alt این عکس رو به این صورت می‌نویسیم: پاندای y در حال خوردن بامبو در باغ وحش زیبای x و یا درختان بامبوی این باغ وحش بهترین محل برای استراحت پاندا هستند.

نکته سوم اینه که ما نباید عنوان عکس را در تگ alt کپی کنیم دلیلش هم ساده‌اس: پرهیز از تکرار محتوا و تلاش هرچه بیشتر برای ارائه محتوای کاربردی. باید به این نکته توجه کنیم که تگ آلت باید به نحوی نوشته بشه که وقتی عکس به هر دلیلی Load نشد، کاربر بتونه تشخیص بده داخل عکس چی میگذره.

بهینه کردن Width و حجم مربوط به هر تصویر

پنجمین ترفند سئوی عکس‌ها بهینه کردن سایز تصاویر هست. در اینجا نمیشه برای هر سایتی یک نسخه پیچید چون در بعضی از حوزه ها مثل آشپزی یا گردشگری، محتوای تصویری بخش بسیار مهمی از محتوای سایت هستش و اهمیتی برابر با محتوای متنی داره؛ پس در این سایت‌ها باید از تصاویر با کیفیت‌تر استفاده کنیم. در مقابل این سایت‌ها برای سایت‌هایی مثل سایت‌های علمی شاید استفاده از تصاویر با کیفیت بالا، به اندازه ای که برای سایت‌های آشپزی اهمیت داره، مهم نباشه. گرچه امروزه کیفیت عکس‌ها بحث بسیار مهمی در اکثر سایت‌هاست.

پس راه‌حل چیست: راه حل اینجاست که ابتدا باید حداکثر Resolution مورد نیاز برای تصاویر در Device های مختلف را پیدا کنیم. یعنی حداقل عرضی را برای عکس ها در نظر بگیریم که با بیشتر شدن اون عرض، سایز نمایش داده شده در سایت تغییری نمیکنه. برای اینکه حداقل width عکس‌ها را پیدا کنیم باید به صفحه دلخواه که قصد بهینه کردن تصاویرش رو داریم بریم، با کلیک راست روی تصویر مورد نظر و کلیک روی گزینه inspect میتونیم width را بخونیم.

برای مثال برای تصاویر استفاده شده در دیجی کالا مگ این حداقل عرض عکس ها روی 822 پیکسل تنظیم شده. یعنی عملا شما اگر عکس با عرض بیشتر از 822 هم روی سایت آپلود کنید سایزی که نمایش میگیره همون عرض 822 پیکسل هست. پس بهترین کار اینه که بهینه ترین حالت را در نظر بگیریم و برای عکس‌های سایت‌مون حداقل عرضی را در نظر بگیریم که با بیشتر شدن اون عرض، نمایش تصاویر در سایت تغییری نکنه (بزرگترین حالت).

برای تغییر Width تصویر باید از نرم افزارهای ادیت عکس استفاده کنید. اگر از فوتوشاپ استفاده میکنید، بعد از باز کردن تصویر با فوتوشاپ، از نوار بالا گزینه Image و بعد از باز شدن نوار روی گزینه Image Size کلیک کنید. مانند تصویر زیر:

نحوه تغییر عرض و ارتفاع عکس ها در فوتوشاپ

برای بهینه کردن حجم عکس‌ها 2 راه پیش روی شماست:

1. استفاده از سایت‌های کاهش حجم تصاویر

این سایت‌ها به شما کمک می‌کنن با کمترین ضربه به کیفیت عکس، حجم اون رو کم کنن. معروف‌ترین و بهترین سایتهای بهینه ساز حجم تصاویر، TinyPNG و Image Compressor هستند. سایت دوم به دلیل دادن حق انتخاب به ما برای انتخاب کیفیت دلخواه، گزینه بهتری محسوب میشه.

2. استفاده از نرم‌افزارهای ادیت تصاویر (فتوشاپ و گیمپ)

روشی که من می‌پسندم استفاده از نرم افزار PhotoShop هستش. مزیت فتوشاپ این هستش که تقریبا هر بلایی میتونید سر عکس‌ها بیارید. در فوتوشاپ از قسمت نوار بالا روی گرینه File بروید، سپسExport و بعد از اون Save for Web را کلیک کنید.

نحوه بهینه سازی حج تصاویر برای سئو در نرم افزار فوتوشاپ

برای انتخاب کیفیت عکس میتوانید یکی از گزینه‌های Medium ،High ،Very High و یا Low را انتخاب کنید.

توجه به Lazy Load عکسهای سایت

نکته بسیار مهمی که چند سالی میشه برای گوگل اهمیت پیدا کرده، پیاده کردن قابلیت لیزی لود برای تصاویر سایت هست. خوشبختانه این قابلیت در نسخه های جدید وردپرس به صورت اتوماتیک فعال است. با یک سرچ ساده میتونید افزونه‌های وردپرس که لود تنبل را برای عکس‌های سایت ما به ارمغان میارن پیدا و فعال کنید. اما اگر از CMS اختصاصی برای سایت خودتون استفاده میکنید حتما باید این قابلیت را برای بهبود سئو تصاویر و در نتیجه آن سئوی سایت، فعال کنید.

در این مقاله سعی شد ترفندهای سئو عکس و تصاویر سایت که کمتر به اون‌ها پرداخته شده ولی در عین حال بسیار مهم و برای رتبه گرفتن، سرنوشت‌ساز هستند را معرفی کنیم. این نوشته به زودی با ترفندهای جدید بهینه سازی و سئوی تصاویر آپدیت میشه…